fredag 6 juli 2012

Resultat ÅF Offshore Race


52:a plats av 69 båtar på ÅF Offshore Race (SRS C) är knappast den bästa placeringen hittills för Team Räknäs i denna tävling. Speciellt eftersom förra året bjöd på en andraplats. Men vi är trots detta väldigt nöjda med årets race. Jag tycker nog rent av att våran insats i år är den bästa hittills. Vaktschemat: 9 timmar segling + 3 timmar frivakt fungerade klockrent och mathållningen fungerade mycket bra. Detta mycket tack vara den rutin som Linus har, efter tre år som matansvarig.

Jag tycker även att taktiken fungerade väldigt bra, vi hade hela tiden en strategi för var vi ville vara på banan, baserat på förväntade vindvrid etc. Vi gjorde även ett par lyckosamma lokala vägval, t.ex. då vi valde att skära ut kraftigt mot havet innan Visby och undgick därmed att hamna i samma vindhål som Expressen då låg i.

Jag tror även att båtfarten var bättre i år. Första platsen i årets Lidingö Runt är ett kvitto på detta. Vi har lagt ned mycket jobb på skrov-finish och jag tror även att vi blivit duktigare på att trimma ut max båtfart. Vi kan dock bli bättre på att avgöra när det lönar sig att reva, på kryssen, speciellt i grov sjö.

Men årets race var hur som helst de "stora" båtarnas race. I statistiken ovan, framgår det med all tydlighet att top 20 innehas av båtar med SRS över 1.22. Bästa båt från Våran start (start 10) blev BOJ-BOJ på 23:e plats. Jag tror därför att en topplacering för Team Räknäs i årets race hade varit en fysikalisk omöjlighet.

Problemet med handikappsegling enligt SRS är ju att båtarna seglar i olika vädersystem, beroende på sitt SRS-tal. När dessutom båtarna startar vid olika tillfällen, mellan 11:00 och 12:30, ökar naturligtvis denna skillnad ytterligare. Jag tror att en obligatorisk omstart i Sandhamn, efter den första skärgårdsetappen från Stockholm, skulle ge ett mer rättvist race, där alla båtar seglar i lite mer liknande vind. Jag hoppas på en sådan lösning inför nästa års upplaga av detta fantastiska race! 



1 kommentarer:

Staffan sa...

Bra och intressant sammanfattning.

Skicka en kommentar